Szanowni Państwo,
W imieniu Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Stowarzyszenia Muzealników Polskich i redakcji rocznika naukowego Opuscula Musealia zapraszamy Państwa do zgłaszania artykułów. Zeszyt 31 czasopisma poświęcony będzie muzeom w zmieniającej się rzeczywistości oraz w momencie, kiedy toczy się gorąca debata rewidująca przyjmowane dotąd założenia związane z dotychczasową działalnością muzealną.
Proponujemy dyskusję wokół trzech zarysowanych poniżej i powiązanych ze sobą obszarów. W pierwszym z nich, zatytułowanym „Transformacja kontekstu” chcielibyśmy przyjrzeć się temu, jak dynamika dzisiejszego świata, związana przede wszystkim z postępem technologii, wpływa na muzealną misję i zadania. Czy nadszedł czas większych możliwości i skuteczniejszego oddziaływania na otoczenie, a jeśli tak, to za pomocą jakich narzędzi? Jakie wyzwania natury praktycznej, światopoglądowej czy etycznej napotykają muzealne zadania związane z gromadzeniem, przechowywaniem, badaniem i adaptacją zbiorów, a w szczególności z ich udostępnianiem? Drugi z obszarów, poświęcony zagadnieniu „Kształtowania relacji z otoczeniem” poddaje pod dyskusję kwestię związaną ze zmianą standardów i rozumienia tego, czym może i powinno być udostępnianie. Owa zmiana niesie ze sobą pewne oczekiwanie by instytucje muzealne podjęły się redefinicji sposobów komunikowania się z publicznością, w zgodzie z ideą egalitaryzmu, pluralizmu i partycypacji.
Stawiane przez nas pytania to przede wszystkim: jakie wyzwania napotykają muzea dopuszczające publiczność do współkształtowania swojego przekazu? Jakie są ciemne i jasne strony wdrażania idei community engagement? Z powyżej zarysowanego problemu wyłania się trzeci obszar dyskusji, związany z praktycznym wymiarem wykorzystania kolekcji, który zatytułowaliśmy „Kolekcje w działaniu”. W tej części chcielibyśmy poruszyć kwestie znaczenia i potencjału kolekcji muzealnych, szczególnie w kontekście budowania i rozwijania kapitału kulturowego i społecznego. Punktem wyjścia do tych rozważań jest przypadek kolekcji uniwersyteckich, które w uczelniach oprócz funkcji symbolicznych i reprezentacyjnych, na co dzień służą przede wszystkim w dydaktyce oraz jako narzędzia badawcze. Stawiamy zatem pytania o edukacyjny, integracyjny i społeczny wymiar kolekcji muzealnych, jak również możliwości dla budowania oddziaływania społecznego poprzez kolekcje.
Chęć przygotowania tekstu poświęconego powyżej zarysowanej tematyce prosimy zadeklarować Sekretarzowi redakcji p.Marii Natalii Gajek (maria.gajek@uj.edu.pl), która udzieli Państwu wszelkich wskazówek. Gotowego tekstu będziemy oczekiwać do 15 maja 2025 roku.